Bladspiegel: Ploysai en aardappelsalade

Napels, ergens in de 16de eeuw: in een van haar duizenden, kronkelige straatjes betovert de geur van versgebakken deeg, vlezige tomaten, helgroene basilicum en witgouden mozzarella voor de allereerste keer de zintuigen van de Italiaanse stad. Terwijl de Napoletani zich meester van hun pizza maken, ontploft er ergens in de tropen van Zuidoost-Azië een bom die een harmonieuze wirwar aan aroma’s en kruiden met elkaar verenigt: van pad thai tot tom kha kai, en alles daartussenin.

 

Hasselt, juni 2022: de liefde gaat door de maag, luidt het oeroude spreekwoord. Voor Plantrekkers Ruben Poncelet en Goele Berben is dat niet anders. De ene verloor zijn hart aan de Italiaanse – excuseer, Napolitaanse – pizza, de andere werd tot over haar oren verliefd op de Thaise smaken en geuren. Twee afzonderlijke liefdesverhalen wier paden elkaar vijfhonderd jaar later in de broeikas van De Serre kruisen. “Eten is nu eenmaal verbinden,” zeggen Poncelet en Berben vrijwel extatisch in koor, “en dát willen we met onze individuele projecten intens bewerkstelligen.”

Door de maag, door het hart, doorheen alle denkbare zintuigen; dat zou het gemeenschappelijke (officieuze) credo van de twee Plantrekkers zowat kunnen zijn. Berben en Poncelet streven met hun gastronomische projecten een totaalervaring na die in eenvoud, transparantie en menselijkheid is gedrenkt. Met een onstuimig en aanstekelijk enthousiasme dat aan het fabelachtige grenst, slepen Poncelet en Berben zowel bevriend als vijandig disgenoot in hun culinaire avonturentocht mee.

 

Heldere stenen en aardappelsalade

Voor Berben begon die trip ongeveer een jaar geleden: “Via een educatief uitwisselingsprogramma mocht/kon ik een jaar lang in Thailand vertoeven. Nagenoeg bij aankomst werd ik stante pede door de Thaise keuken betoverd. De smaken, de geuren, de kleuren; alles klikte. Ik was er werkelijk in de ban van, en het heeft me sindsdien niet meer losgelaten.” In hoeverre die Thaise ban Berben heeft omwikkeld, blijkt ook uit de bijnaam die ze tijdens haar verblijf verkreeg: “Hoe langer je in Thailand woont, hoe groter de kans dat je een bijnaam verwerft. Mijn gastgezin schonk me de bijnaam ‘ploysai’, wat zoiets betekent als heldere (sai) steen (ploy).” De spreekwoordelijke vlam-in-de-pan was het, die kleurrijke bijnaam. Haast onmiddellijk na haar terugkomst in België sloeg Berben bezield aan het koken. De vlammen schoten op, de kruiden vlogen in het rond, het “was exact wat ik wilde doen.” Ploysai Thai food / พลอยใส, een warm en liefkozend eerbetoon aan haar onvergetelijke jaar in Thailand, richtte ze vervolgens vorig jaar op.

“Mijn beginselen,” onderbreekt Poncelet al grinnikend, “zijn daarentegen wellicht iets minder tot de verbeelding sprekend, maar daarom niet minder waardevol.” Een origin story waarbij Poncelet een culinaire superheldenschuilnaam krijgt, zit er misschien niet in – ook al bevat zijn zelfgekozen, zetmeelrijke Instagram-pseudoniem een zekere heldhaftigheid. De CM-stafmedewerker research en innovatie straalt echter – net zoals Berben – een gastronomische hartstocht uit waar menig cuisinier jaloers op zou worden. Zodra het woord “pizza” valt, vuurt Poncelet een barrage aan weetjes af waarvan hoofden tollen: “De duivel zit ‘m in de details als het over de perfecte pizza gaat. Gebruik je eerder een laag of verhoogd waterpercentage om het deeg te bewerken? Laat je het pizzadeeg één dag of meerdere dagen rijzen? Hoeveel gist en zout voeg je toe? Elke individuele bewerking die je uitvoert, zal de smaak en de textuur van je pizza beïnvloeden.” È chiaro, signore Poncelet, è chiaro.

 

Een heilige postmoderne missie

Toegegeven, de vurigheid die de twee Plantrekkers etaleren als het over eten gaat, doet watertanden. Of het nu gaat over de “harmonieuze viervuldigheid” van de Thaise keuken, of de “vulkanische eenvoud” van de Napolitaanse pizza; voor Berben en Poncelet draait het allemaal om krachtige puurheid.

Groot was de desillusie bijgevolg toen Berben na haar uitwisselingsprogramma een oergerecht van de Thaise keuken in ons Belgenlandje bestelde: “Ik stelde vast dat de uitgekiende smaken van een pad thai bijvoorbeeld, hier vooral door een overheersende vettigheid werden weggeduwd. Eigenlijk wordt de Thaise keuken hier – ik zeg niet dat alle zaken dat doen – tot een veredelde vorm van fastfood gedegradeerd. Wat ongelooflijk jammer is! De puurheid die de Thaise keuken typeert, is hier soms ver te zoeken, vind ik. Een gouden raad: zoek de volgende keer de vreselijkst ingerichte en ongezellige zaak op, met een al even afschuwelijke website. Dat zijn de verborgen parels van de Thaise keuken.” Strijdvaardig klinkt ze, alsof er een heilige missie moet worden volbracht die de smaken van Thailand tot de massa moet brengen. En zo geschiedde: Ploysai Thai food zag het levenslicht, de Hasseltse boeren-, producenten- en cateraarsmarkt Merwt rook plotseling erg Bangkokachtig, het Peerse Knooppunt 03 geeft haar de komende zomer maandelijks een podium én – niet onbelangrijk – de mensen thuis kunnen de Peerse voor op maat gemaakte workshops strikken. De desillusie waarmee Berben ooit werd geconfronteerd, blijkt tegenwoordig een onuitputtelijke bron van inspiratie.

Daar Berben klaarblijkelijk al verschillende stappen richting ondernemerschap gezet heeft, bevindt Poncelet zich “momenteel nog maar pas in het beginstadium van ondernemen.” De Tongenaar is nog volop op zoek naar het ideale concept dat zijn liefde voor de Napolitaanse pizza kan tentoonspreiden. Via workshops, een eigen zaak, en route? “Dat ei ben ik nu dankzij Plantrekkers gefaseerd aan het uitbroeden”, glimlacht Poncelet. Echter, één ding staat volgens hem wel al vast: “Ik moet en zal iets omtrent de Napolitaanse pizza doen, maar met een moderne twist. Ik wil een topproduct kunnen voorschotelen dat zowel trouw blijft aan de traditie van Napels als loskomt van die vitale fundamenten; mijn eigenzinnige neo-Napolitaanse pizza. Een gerecht/gerechten waarbij het less is more-principe overheerst,  en waar mensen na het eten ervan denken: “Dju, wat was me dat!”” En zo zal geschiedden.

 

Creative juices be flowin’

Enter het Plantrekkers-traject. Dat Berben en Poncelet weten waar ze het op culinair vlak over hebben, staat als een paal boven water. Het enige duwtje in de rug dat ze nog nodig hadden, was een deelname aan Plantrekkers. Koken is immers één ding, creatief ondernemen is andere koek. “Ik denk,” zegt Berben, “dat de meeste creatieve ondernemers zich voluit aan hun kunst willen overgeven. Het financiële plaatje, de juridische warboel, de opstelling van contracten, etc.; het klinkt minder sexy, maar het is natuurlijk wel van levensbelang. Plantrekkers pakt al die aspecten – naar mijn gevoel – in zijn volledigheid aan zonder te vergeten dat laagdrempeligheid de deuren net iets meer kan openen. Onlangs hadden we bijvoorbeeld een sessie rond de waarde-inschatting van je werk. Dat is een essentiële vraag. Als je die vraag vervolgens in een groep medeondernemers rond kan laten stuiteren, bekom je inzichten waar je voordien nooit bij stilstond.” Volgens Poncelet slaat Berben de nagel op de kop: “Het is een compleet pakket. Je bouwt je netwerk uit, je bevindt je in een groep gelijkgezinden, er zijn gastsprekers, het is allemaal erg gemoedelijk, doch professioneel georganiseerd. Ik moet toegeven, de concretisering van alles leidt ertoe dat het steeds meer begint te kriebelen om zo snel mogelijk iets op poten te zetten.” De Serre duimt alvast mee. 

Om met de onsterfelijke woorden van een Vlaamse chef-kok af te sluiten: “Wat hebben we geleerd vandaag?” Een heleboel, me dunkt! Vermijd de gepimpte, Thaise restaurants (en/of boek je workshop bij Ploysai Thai food), denk na hoe hoog je waterpercentage ligt als je je pizzadeeg aan het bewerken bent (of contacteer een zekere heroïsche ‘aardappelsalade’ op Instagram), omarm de term neo-Napolitaans, en zoek tot slot een heldere steen op.

 Auteur: Thibault Winants

Beelden door Annika Wallis.

Bladspiegel: Het weefgetouw van Femke en Sophie

“Je ne fais pas la mode. Je suis la mode”, dicteerde de onevenaarbare mode-ontwerpster Coco Chanel. Een feministisch pionier was ze, die zowel het mode-universum uiteenrukte als het patriarchale bastion met naald en draad kapotscheurde. Vooruitstrevendheid en voortschrijdend inzicht toonde ze ook nog eens met dat citaat: “Je suis la mode”, onderstreept(e) de (post)moderne en kolossale verantwoordelijkheid die modehuizen, designers, fashionista’s en liefhebbers van het fijne textiel horen te dragen. Coco zou vandaag van de daken schreeuwen: “Oubliez fast fashion! Entrez, la durabilité et le surcyclage!

 

Femke Vanweddingen en Sophie Oome – twee ex-deelnemers van het in 2021 opgestelde Wildgroei-traject rond textiel  – “font cette mode durable et sont cette mode surcyclage.” Duurzaamheid en upcycling dus – voor de niet-Franstaligen onder ons – dat is de spil van Vanweddingens en Oomes naald- en draadwerk. “Ja, persoonlijk voel ik me de activiste die maar al te graag op de barricades springt om ziedend tegen de zonden van fast fashion tekeer te gaan”, zegt Vanweddingen vastberaden.

Sirenes en dode bloemen

Nightlife- en concertfotografie nu, textiel en mode vorig jaar; de Wildgroei-trajecten liggen mijlenver uit elkaar, maar bieden dus wel een massa ambitieus volk onderdak. Of het nu gaat over de beeldenstormers van de fotografie, of de gracieuze stoffenambachtslieden van de textiel; ze kunnen wat, en ze willen wat.

Voor Oome en Vanweddingen was dat niet anders, ook al verschilde – houd u vast aan de takken van de bomen voor een woordspeling! – hun insteek, ervaring en basisvaardighedenpakket voor de deelname aan Wildgroei lichtelijk. “Corona heeft mijn passie voor mode in een stroomversnelling gebracht,” zegt Oome wier opleiding en uiteindelijke zelfstandige hoofdberoep (hit Studio Nonk up!),  alles digital creativity, copywriting en de conceptie van goed geoliede socialemediastrategieën  omhelst – de TikTok-account van WWF Belgium is een van Oomes verwezenlijkingen waar ze “ongelooflijk trots op is.” Niettegenstaande Oomes digitale projecten dwaalt de modeziel alsnog voortdurend in haar rond. “Duurzame fashion heeft me altijd geboeid,” geeft Oome aan, “maar de precoronadrukte overschaduwde mijn naaimachine die bij mij thuis stond. Ze vergaarde eerder meer stof dan dat het stof bewerkte (lacht).” Gelukkig werd die sporadische inactiviteit door een niet nader genoemd virus plotsklaps een halt toegeroepen. Oomes Singer begon haar bijgevolg verleidelijker toe te zingen, en die sirenezang lokte haar naar Wildgroei en passieprojecten enerzijds, en mededeelnemer Vanweddingen anderzijds.

Twaalf jaar was Vanweddingen. Toen zag ze in dat stoffenweefsels haar interesse deden pieken. Nadien ging het snel, en hard. Een voltijdse dagopleiding Modeontwerper aan SyntraPXL, vier jaar fashion design aan de Amsterdamse Akademie Vogue, zelfstandig modeontwerpster in bijberoep én werkneemster in een Geels stoffenbedrijf; mode is de rode draad – excuus! – doorheen haar leven. “Mijn grootmoeder was ermee bezig en mijn tante was ermee bezig. Ze waren mijn grote voorbeelden. Ik zet dus de familietraditie voort”, glundert Vanweddingen. Hoe zet ze die traditie voort? Op een behoorlijk indrukwekkende manier. De soulvolle r&b-belofte IKRAAAN contacteerde Vanweddingen voor de styling van de videoclips van ‘Dode Bloem’ en ‘Waarom’, Jef Neve speelde een jazzriedeltje haar richting uit en Noémi Wolfs fluisterde de modeontwerpster zwoel in dat ‘Lonely Boy’s Paradise’ een zekere stijlvolle Vanweddingeniaanse touch mocht meekrijgen. “In de clips van IKRAAAN en Wolfs gebruikte ik wel vrij nieuwe materialen, maar eigenlijk kan je zelfs met versleten kleding topstukken maken”, lacht Vanweddingen. Faut le faire, zo je eigen naad naaien - pardon!

Coachende leerschool

Twee uiteenlopende profielen die elkaar in uw favoriete, Hasseltse kweekbak hebben getroffen, en het op een Wildgroeien hebben gezet. Daar de ene al een zekere bedreven modeontwerpfinesse vertoonde, scherpte de andere haar vaardigheden tijdens het traject verder aan. Ondanks het contrast in academische, technische en beroepsmatige achtergrond, de(e)l(d)en Vanweddingen en Oome weliswaar dezelfde mode- en milieubewuste visie: duurzaamheid, upcycling en ambachtelijkheid zijn key. Volgens Vanweddingen bracht die gemeenschappelijke visie hen doorheen het Wildgroei-traject ook dichter bij elkaar: “We zijn daar echt goede vriendinnen geworden, deels ook vanwege onze voorkeur om via upcycling met kledingstukken, stoffen, en andere weefsels aan de slag te gaan. De gemoedelijke sfeer en de onderlinge kennisuitwisseling met de andere deelnemers zorgden er ook voor dat het – zelfs voor mensen met een zekere uitgebouwde modeachtergrond – een leerschool was. Dat alles – en de coachingsomkadering van De Serre – creëerde een ogenblikkelijke band.”   

Net zoals bij het parcours rond nightlife- en concertfotografie, leidde Wildgroei de twee dames langs talloze aspecten van de rijke textiel- en modeambacht die – nog eentje? – van naald tot draad uit de doeken werden gedaan: zeefdrukken, borduren, natuurlijk kleuren, materiaalhergebruik, haken, weven én modebewuste verantwoordelijkheid.

“Naast de handige, vingervlugge vaardigheden bracht het traject ons ook in contact met gelijkgezinden in het werkveld waardoor connecties zich vanzelf begonnen te ontplooien,” geeft Oome aan, “We kwamen bij Wildgroei gewoonweg sneller in contact met allerlei professionelen die zowel binnen De Serre als coach fungeerden als buiten De Serre met zaken zoals upcycling en duurzaamheid bezig waren. Ook voor zaken die klaarblijkelijk nog niet zo duidelijk waren, konden we bij de mentoren, de coaches en externe contacten terecht.”

Wildgroei, de draad van Ariadne, zo blijkt – nu zijn de spreekwoorden echt eróver aan het gaan.

Een mysterieuze toekomst

Tot slot – na een maandenlang creativiteitsparcours – stelden Oome en Vanweddingen als kers op de taart hun met bloed, zweet en tranen doordrenkende, eigengemaakte creaties in De Serre zelf voor. Oome upcyclede afgedragen T-shirts van Pukkelpop die ze tevens in het Modemuseum van Hasselt exposeerde en stampte ondertussen Project Goud uit de grond. Vanweddingen richtte haar pijlen op oude sportartikelen die ze als modeaccessoires een nieuw leven inblies. Een honkbalbal en tennisracket? Daar maakte ze een handtas van. Een basketbalring? Ideaal om te hergebruiken als hoed, toch? Chapeau! Momenteel focust Vanweddingen zich trouwens op een nieuw project met een mysterieuze grafisch ontwerper. “Ergens rond de zomer zal dat voor het grotere publiek duidelijk worden,” glimlacht ze, “Denk kleurvlakken, een eenvoudig ontwerp, en terugkerende patronen, om toch een tipje van de sluier te geven.” Oome daarentegen zit op dit moment weer volop in de wereld van de digital creatives te shinen: “Op professioneel vlak zit ik tot over mijn oren in het werk, wat top is. Ik ben wel echter de piste aan het verkennen om mode opnieuw meer in mijn leven op te nemen, via Plantrekkers.”

Tirez votre plan, s’il vous plaît

“Pour réaliser de grandes choses, il faut d’abord rêver”, zei Coco. Na Wildgroei vorig jaar, beslisten Vanweddingen en Oome om zich dit jaar dus in de ondernemingswereld van Plantrekkers te laten onderdompelen. “Ik sta met heel veel nieuwsgierigheid, leergierigheid en plezier te luisteren naar de coaches van Plantrekkers”, zegt Oome. “Vooral als ze het over de juridische of financiële kant van ondernemerschap hebben. Tel daar nog eens bij dat je - net zoals bij Wildgroei - opnieuw in een netwerk van gelijkgezinde ondernemers terechtkomt. Het leerrendement is daardoor enorm.”

Woorden die Vanweddingen alleen maar kan beamen.

“Voor mij was Plantrekkers – na Wildgroei – de logische, volgende stap in het hele verhaal. Op dit ogenblik ben ik me bijvoorbeeld volop aan het verdiepen in de opmaak van algemene arbeidsovereenkomsten en de daaraan vastgekoppelde voorwaarden. Een hele kluif, maar broodnodig als je de stap richting ondernemerschap wil zetten. Zo belangrijk zelfs dat ik een bijkomende privésessie omtrent die overeenkomsten met een van de coaches heb geboekt. Ik ben echt dolblij dat ik me voor Plantrekkers heb ingeschreven. Het is een uitwisseling van ideeën, van ervaringen, van mislukkingen, van successen, van tips en tricks; als jonge ondernemer zijn dergelijke zaken bepalend. Dat moet je horen, en vervolgens meenemen. Een echte aanrader!”, sluit Vanweddingen af.

Ondernemen is immers een buitengewone uitdaging. Het is risico’s nemen, door het oog van – om het af te leren! – de naald kruipen, (soms) op je bek gaan en opnieuw beginnen. “La force est construite par les échecs, pas par les réussites". Wie dat zei? Vous le savez.

Volg Femke en Sophie op Instagram: @fe.mmke en @studiononk


Auteur: Thibault Winants

Beelden door Annika Wallis.

Inti & Yasin designen hun interactionplan

Interaction design, (bedrijfs)automatisering, user experience design, data-analyse, programmeren, machine learning en artificiële intelligentie (en zóveel meer); c’est simple comme bonjour, quoi ? Voor Inti Valderas Caro en Yasin Yer – twee kandidaten van het Plantrekkers-traject – hebben die termen alvast bijna geen geheimen meer. De twee heren stapten in Plantrekkers met torenhoge ambities en aspiraties, en die willen ze efficiënt en effectief inlossen. Ondernemen zit immers in hun algoritmisch DNA.

 

Laten we eerst een stapje terugzetten en die allereerste term eens onder de loep nemen: “Wat wij doen, draait onder andere om vloeiende gebruiksvriendelijkheid”, verduidelijkt Valderas Caro, “Hoe kunnen wij – als interaction designer – de relatie tussen interactieve technologie in al haar vormen én de mens vergemakkelijken, verbeteren en/of stroomlijnen? Neem bijvoorbeeld de gebruikersinterface van een website of het dashboardinstrumentarium van een auto: Welke stappen kunnen wij ondernemen om de interactie tussen mens en machine te perfectioneren?” Duidelijk?

Her & Holy Motors

Or does it not compute? Bij Valderas Caro en Yer is dat allerminst het geval. Beide heerschappen studeerden gelijktijdig af als Master in Communicatie en Multimediadesign, met twee projecten waarbij hun passie – interaction design – een centrale rol speelde. Daar Valderas Caro’s eindwerk ‘Sociaal Vocaal’ de relatie tussen technologie, de mens en dat wereldverlammende virus veraanschouwelijkte, sloeg Yer met zijn ‘Beraber’ de beweeglijke, creatief-artistieke weg in.

“Corona verplichtte ons anders om als interaction designer op een andere manier na te denken”, zegt Valderas Caro, “Mijn eindwerk richtte zich als gevolg van die pandemie op stemtechnologie enerzijds en de vereenzaming van de samenleving tijdens de coronacrisis anderzijds. Hoe kunnen we stemherkenningstechnologie inzetten om de eenzamen uit het sociaal isolement te halen?”

Echoot Scarlett Johanssons stem daar nu in verte? Flitst Joaquin Phoenix’ gedaante even voorbij? Diep begraven onder de computerbedrading, circuitboards en dataophoping schemert Spike Jonze in Valderas Caro’s project door terwijl Yers ‘Beraber’ tinten Leos Carax bevat.  

“Bij mijn masterproef,” gaat Yer verder, “draaide alles eerder rond de herbronning van een soort veilig menselijk samenzijn, waarbij de deelnemers via muziek en dans met elkaar konden communiceren, vanop een niet-besmettingsafstand.” Voor de niet-Turkssprekende lezers: ‘Beraber’ betekent samen(zijn). Voor alle lezers: Yer ontving bovendien de C-mine Crib Award voor zijn interactieve schepping..

De vereenzaming tegengaan en een muziek-danscontactvoorstelling ontwerpen, wie had durven te denken dat interaction design zo diepmenselijk zou zijn?

R&D en sales

Na de theoretische basis die ze aan LUCA School of Arts samen hebben gelegd, doken ze allebei in 2022 het Plantrekkers-traject bij De Serre in. De fundamenten – met her en der wat practica – van een academische opleiding zijn immers niet voldoende om de ondernemingswereld in te stappen. Het ondernemingstraject van De Serre zoomt daar volgens hen gelukkig wel op in.

“Ik zou via Plantrekkers bepaalde hiaten op vlak van ondernemerschap willen opvullen,” geeft Yer toe, “Vrij logische dingen zoals de boekhouding, de combinatie freelance en bijberoep, de prijsbepaling van mijn werk, de alledaagse juridische afhandeling; het zijn zaken waarover ik prangende vragen heb die tijdens mijn studie onbeantwoord zijn gebleven, maar nu – bij Plantrekkers – langzaamaan wel worden verhelderd.”

Yers professionele carrière bevindt zich dus nog volop in de research and development phase: de zoektocht naar zingeving, naar zinvolheid en naar een duidelijk eindspel van zijn hoogstpersoonlijke en kunstzinnig praktische toepassing van interaction design.

Als student-zelfstandige loopt user experience designer Valderas Caro – in vergelijking met zijn mede-Plantrekker – al een tijdje mee in de businesswereld. “Ik wil hoofdzakelijk mijn salestechnieken aanscherpen,” glimlacht de maker van ‘Sociaal Vocaal’, “Mijn interesse verschuift zich tegenwoordig steeds meer naar bedrijfsprocessenautomatisering. Dankzij de eerste Plantrekkers-sessies rond brainstormtechnieken, de opstelling van een business model en het neerpennen van een value proposition model begin ik die skills ook beter onder de knie te krijgen, en begin ik de patronen te ontwarren die leiden tot volwaardig ondernemerschap.”

Een interagerende designerscommunity

“Volwaardig ondernemerschap”, dat is dus het eindspel voor de twee Plantrekkers. Hoe zich dat moet concretiseren, hebben de twee Plantrekkers ook al voor ogen: “Zowel Inti als ik,” zegt Yer, “willen ons eigen agentschap oprichten waarbij we dan een sterk, gevarieerd team kunnen aansturen.” De uitwerking van beider ondernemerschap is dus gemeenschappelijk. Er is evenwel meer dat de twee Plantrekkers willen bewerkstelligen. Al geruime tijd dijt er een leemte in onze mooie provincie uit. Een soort Limburgs, creatief vacuüm – op De Serre na natuurlijk (knipoog!) – dat aanzwelt en deels door de abstractheid van academische opleidingen niet wordt ingevuld. “Zodra je afstudeert,” geeft Valders Caro aan, “beland je in een wereld (lees: Limburg) waar designers – maakt niet uit wat voor ontwerpers – geen enkel verbindend of overkoepelend platform terugvinden om ideeën uit te wisselen, samen te werken of de multidisciplinaire koppen bij elkaar te steken; een soort immense, Limburgse designerscommunity.” Het is een bezorgdheid die de kopstukken van V23 evenzeer hebben aangesneden: het ontbreken van een Limburgse, creatieve gemeenschap die jonge ondernemers diverse kansen biedt. “Dus,” vervolgt Valderas Caro, “ben ik maar zelf begonnen aan dat platform.”

Torenhoge ambities, nee? Efficiënt en effectief eveneens. De Serre zet zijn schouders daar maar al te graag onder.

Leest u dit artikel en denkt u nu plotsklaps: “Verdorie, ik wil met die mannen eens in gesprek gaan.” De Serre maakt het gemakkelijk voor u (en neem contact met hen op!):

-        valderas.be - uxlimburg.be

-        yasinyer.be

Beelden door Annika Wallis.

Auteur: Thibault Winants

Bladspiegel: de coaches van Wildgroei

Zweterige nachtclubs, zonovergoten festivalweides, iconische concertzalen, de obligatoire hoeveelheid bier - en zweetpartikels, en dan die ene magische momentopname; dit voorjaar dompelt het Wildgroei-traject jong talent onder in de wonderlijke wereld van nightlife - en concertfotografie. Dankzij het deskundige advies van twee topcoaches – Annika Wallis voor nightlife-fotografie en Lucinde Wahlen voor concertfotografie – ontwikkelt zich zo een nieuwe lichting beeldenstormers in de do(nkere) ka(mer) van De Serre. Licht uit, camera in de aanslag, wait for it. Flits!

Annika Wallis



▪ Bachelor in de Audiovisuele Kunsten, specialisatie Cinematografie, RITCS Brussel



▪ Tweede camera-assistent



▪ Freelance fotograaf; Omer, Forty Five, e.a.



▪ Branding Listen Festival



▪ Camera-assistent, ‘Surviving Jeffrey Epstein’, e.a.



▪ ‘Nachtuil’ en (nightlife-)fotografe bij De Serre


Een korte denkoefening: “Wat als de in Siciliaans-Maasmechelse kolensmeer omhulde techno van Cellini enerzijds en de meedogenloos razende postpunk/no wave van Whispering Sons anderzijds met elkaar verweven zouden worden?” Dat het overweldigend zou zijn, staat buiten kijf. Een samenwerking zit er daarentegen (helaas, maar het ballonnetje is opgelaten!) misschien nog niet onmiddellijk in, maar de kiemen liggen dichter bij elkaar dan we denken. Naast het feit dat Whispering Sons en Cellini ongemeen voortreffelijke muziek uitbrengen, is er nog een gegeven dat hen bindt. Enfin, het zijn er eigenlijk twee: nightlife-fotografe Annika Wallis en concertfotografe Lucinde Wahlen, de hoofdcoaches – driewerf hoera! – van het huidige Wildgroei-traject van De Serre.

De ene – Wallis – tourde onder andere in 2021 samen met Cellini doorheen Latijns-Amerika, de andere – Wahlen – is de vaste concert - en huisfotograaf van Whispering Sons. Beiden leggen die betoverend uitzinnige momenten vast die gedurende urenlange dansmarathons of explosieve liveshows geheel uit het niets kunnen ontstaan. Beiden coachen dit jaar de audiovisuele hemelbestormers van Wildgroei. “Mag ik het zeggen? We zijn nu al ongelooflijk trots op wat die negen Wildgroeiers hebben neergezet,” glundert Wallis, “We kijken nu al verschrikkelijk hard uit naar de expositie van hun werk eind mei.”

Lucinde Wahlen



▪ Muziekmanagement, PXL

▪ Concert - en huisfotograaf, Whispering Sons

▪ Freelance fotograaf, VI.BE

▪ Freelance fotograaf; Ancienne Belgique, Trix & Botanique


Theorie, falende leeuwen en netwerken

U leest het goed. De eindbestemming van Wildgroei is exposeren, maar de overkoepelende doelstelling(en) is/zijn beduidend breedgeschouderder. Drie maanden lang leren de deelnemers de kneepjes van het vak en diepen ze hun kennis uit, professioneel bijgestaan door Wallis en Wahlen. Van het absolute, theoretische beginpunt, langs portret - en press-shoots, doorheen workshops ‘digitale fotobewerking’, tot de werkwijze in de van licht ontnomen doka; onder begeleiding van de coaches beoogt Wildgroei de haarscherpe ontwikkeling van de vaardigheden, goesting en technische bagage van de deelnemers.

“De doelstelling is tweeledig: enerzijds kunnen ze onze tips, ervaring en feedback ter harte nemen en met ons in discussie gaan. Anderzijds is het de bedoeling dat ze tijdens dat drie maanden durend parcours ook aan “veldwerk” doen, en dat we hun het zelfvertrouwen kunnen geven om de sprong in het ongewisse te maken” benadrukt Wahlen, “De theorie op een praktische manier inzetten, dat is cruciaal.” Daar treedt Wallis haar medecoach onmiddellijk in bij: “We willen hen voor de leeuwen gooien. Dat is en blijft de efficiëntste manier om dit vak in de vingers te krijgen. Je moet oefenen, doorzetten, creatief omspringen met onverwachte gebeurtenissen, en omgaan met druk, met stress, met een mensenmassa of met wispelturige artiesten.”

Nightlife - en concertfotografie is een kwestie van netwerken.
— Lucinde Wahlen

Met onder andere oefensessies in de Muziekodroom en De Serre zelf biedt het Wildgroei-traject de deelnemers unieke kansen om hun camera in de arena te hanteren. Zelfs in iconische muziektempels als de Brusselse Ancienne Belgique kunnen ze terechtkomen. “Onlangs moest ik – wegens een overdrukke agenda – een shoot in de AB links laten liggen. Wat doen we dan als coach? Iemand van Wildgroei daarheen sturen mits toelating van de concertzaal zelf”, glimlacht Wallis, “Dergelijke kansen proberen we als coaches ook op tafel te smijten. Nightlife – en concertfotografie zijn immers een kwestie van netwerken, op je bek gaan en vervolgens de koe opnieuw bij de hoorns vatten”, gaat Wahlen verder.

Zowel Wallis als Wahlen onderstrepen het belang van die laatste zaken, netwerken en falen, en geven ook aan dat ze die twee elementen tijdens Wildgroei herhaaldelijk aanhalen. “Leg die connecties, profileer jezelf, toon je werk, spreek (on)bekenden aan, dwing je geluk af – en faal keihard!”, lacht Wallis. “Een geheugenkaart die er tijdens een – niet nader genoemde – festivalopdracht de brui aan geeft terwijl je nog een hele avond moet fotograferen? Yep, dat is mij overkomen, één keer. They weren’t happy, maar dat hoort er nu eenmaal bij als je in een leerproces zit.” Wahlen weet waarover haar collega het heeft: “Als beginnend fotograaf stel je je soms erg nederig op ten aanzien van de artiesten, maar ook richting het publiek. Daardoor mis je soms echt de perfecte fotogelegenheid. Duw de toeschouwers weg! Dat deed ik aan het begin niet, en ik ben me ervan bewust dat ik door die beginnersfout wel wat mooie foto’s heb misgelopen.”

Creatieve waarde en waardigheid

Los van de technische en ervaringsgerichte expertise die Wallis en Wahlen de deelnemers voorschotelen, sparren ze ook maar al te graag met de Wildgroeiers over heel andere zaken. “Wat is mijn werk waard en wat ben ík waard?”, is er zo eentje waar menig young starting creative mee worstelt. Volgens Wallis is die existentieel-professionele levensvraag een vanzelfsprekendheid binnen de creatieve sector: “Prijsbepaling is inderdaad een complex gegeven, dus we krijgen daar tijdens Wildgroei heel wat vragen over. Hoe hoger de prijs op je offerte, hoe groter de twijfel, zeker als je nog maar net van start gaat. Hoe lager je je prijs stelt, hoe groter de kans dat je je natuurlijk in de problemen werkt, zowel op financieel als op fysiek vlak.” Die uiterst ingewikkelde afweging houdt hen tot op heden ook nog wel eens bezig: “Een sinecure is het allesbehalve, maar net daarom moet je jezelf verplichten om met potentiële klanten te onderhandelen. Als fotograaf steek je logischerwijze een aanzienlijke hoeveelheid tijd en werk in je projecten. Daar mag dus ook een correcte vergoeding tegenover staan. Helaas is er geen klinkklaar, eenduidig antwoord op die vraag”, concludeert Wallis. “Het enige wat we kunnen doen,” gaat ze verder, “is onze feedback geven, en dat vervolgens aan onze eigen ervaringen koppelen.”

Als fotograaf steek je logischerwijze een aanzienlijke hoeveelheid werk in je projecten. Een correcte vergoeding mag dus wel.
— Annika Wallis

Het is een bezorgdheid die de Duitse professor Ralf Speth – de stuwende designkracht achter het automerk Jaguar Land Rover – enkele decennia geleden op een vergelijkbare manier verwoordde: “If you think good design is expensive, you should look at the cost of bad design.” Vervang design door foto’s en Speths punt wordt duidelijk.

Onorthodox nachtbraken en/of restrictief registreren

Trix, Ancienne Belgique, Paradise City, Listen Festival, Botanique, Zwart Goud, Pukkelpop, Fuse, de lijst is eindeloos, en blijft groeien. De cv’s van Wallis en Wahlen zijn op zijn minst indrukwekkend te noemen. Van aardedonkere raves tot een zweterige moshpit van een (postpunk)concert, de coaches van Wildgroei doen het allemaal. Dankzij hun brede arsenaal aan skills, ervaring en connecties flitsen ze van opdracht naar opdracht; ’s nachts, bij het ochtendgloren, bij valavond of op een bloedhete festivaldag.  “Hoewel we allebei fotografe zijn, verschillen onze aanpak, techniek en omstandighedengevoelige werkplek toch wel van elkaar”, zegt Wallis. “Waar je als nightlife-fotografe langer – héél lang – in the heat of the moment kan vertoeven en bijgevolg misschien vaker het experiment qua fotografietechniek opzoekt, is concertfotografie een ander beestje.” Wahlen – die vanaf 22 april ’22 op tournee vertrekt met haar Belgische postpunkers – knikt: “Er wordt je als concertfotograaf dikwijls een resem restricties opgelegd. Gebruik geen flits tijdens de drie beginsongs van de set, maak afspraken met het concerthuis en/of de artiesten; ruimte voor experiment doet zich daardoor iets minder voor. Als ik er dan toch in slaag om één foto te maken die de allesomvattendheid van een concertavond kan vastleggen, maakt mijn hart een sprongetje.” Dat gevoel, die ene perfecte zielsprent schetsen, deelt Wallis ook: “Je beweegt je als nightlife-fotograaf voort doorheen een kolkende massa dansende mensen, je fotografeert, je staat mee op het podium met de hoofdact, je ziet een bom zaken tijdens zo’n avond gebeuren, en ondertussen fotografeer je. Als je dan achteraf inderdaad je resultaten ziet en die resultaten weerspiegelen de energie van de avond, dan ben je dolgelukkig.”

De Franse fotograaf Henri Cartier-Bresson, een van de oprichters van het legendarische Magnum Photos zei ooit: “To me, photography is the simultaneous recognition, in a fraction of a second, of the significance of an event.” Herkenbaarheid, relevantie, kracht; Bresson zei het, Wallis en Wahlen zeggen het. De Wildgroeiers zijn in uitstekende handen. Ze zullen tijdens het traject allesbehalve stilzitten. Met Wallis en Wahlen aan het roer zijn ze al aardig op weg om de nieuwste lichting Belgische nightlife - en concertfotografen te worden, ontkiemd in de allerbeste kweekbak van het land: De Serre.

Auteur: Thibault Winants

Bladspiegel: Bram trekt zijn plan

Met amper 26 lentes op de teller kon Bram tot op heden heel wat mooie projecten succesvol afronden. Zo ging hij aan de slag bij OHL én kon hij als freelancer beginnen bij de Belgische voetbalbond. Zopas waagde Bram de sprong naar het volledig zelfstandig ondernemerschap. Wat blijkt? Dat loopt niet altijd op (fiets)rolletjes. Bram vertelt ons meer over verzuring, lactaattesten en aerobe en anaerobe drempels. Come again?

Bram komt uit het Plantrekkers-traject van De Serre Hasselt.

Foto door Janne Vermesen.

Bram heeft twee passies: sporten en data. Logischerwijze word je dan sportwetenschapper. Heel recent zette hij enkele van zijn goede ideeën om naar opportuniteiten in de praktijk. Vol goede moed en een stevige portie zelfverzekerdheid klopte hij onlangs aan bij een grote externe partner. Sign the contract Big Boy! In de toekomst wordt er hopelijk een samenwerking op poten gezet. 

De fiets verraadt veel. Bram helpt sporters de juiste trainingszones te bepalen om zo gerichter te kunnen sporten. Dat doet hij door middel van inspanningstesten waarbij lactaat wordt afgenomen om zo je aerobe en anaerobe drempel te bepalen. Don't worry, wij snappen het ook niet. 

"Als startende ondernemer wordt er veel van je gevraagd, maar je krijgt er ook veel voor terug"

"Toen ik zelfstandige in hoofdberoep werd, was ik echt zoekend naar richting en houvast. Als jonge ondernemer zit je met veel onzekerheden. Krijg ik mijn tijd wel gevuld? Haal ik wel voldoende opdrachten binnen? Net om die twijfels te counteren, heb ik me ingeschreven voor het Plantrekkers-traject."

En gelukkig maar, zo blijkt. Bram werd in de afgelopen periode met raad en daad bijgestaan door enkele coaches van het traject. "Ik bracht een tijd geleden een bezoekje aan een paar banken. Maar wat bleek? Geen enkele bank wou mij verzekeren omdat de inspanningstesten blijkbaar alleen maar door dokters of kinesisten mogen worden uitgevoerd. Dat was een gigantische domper, maar ik ben niet bij de pakken blijven zitten. Ik heb contact opgenomen met Sander van Jurifix, coach van het Plantrekkers-traject. Samen zijn we nog steeds op zoek naar de juiste oplossing om dit obstakel uit de weg te ruimen."

Een anticlimax, dus. Maar toch blijft Bram optimistisch. “Die tegenslagen horen er nu eenmaal bij als je risico's durft nemen. Gelukkig heb ik nog andere projecten waar ik me mee bezig kan houden. Ik zal dus heus niet sterven van ontbering." Bram lacht. Ondernemen betekent je eigen ding doen en je eigen dromen najagen, maar het betekent eveneens dat er along the way ideeën en projecten zullen sneuvelen."

"De Plantrekkers-sessies verplichten je om minstens één keer per week te werken aan je idee. Door met anderen over je ideeën te praten, worden ze ook duidelijker voor jezelf.”


Zijn deelname aan het Plantrekkers-traject gaf hem de nodige houvast. "Ik ben al een tijdje bezig als zelfstandige, maar toch gaf elke sessie me wel een nieuwe insteek of werd er bevestigd wat ik al wist. Er namen veel creatievelingen deel aan het traject, maar uiteindelijk maakte dat voor mij niks uit. Ondernemen en netwerken gaat tenslotte over alle sectoren heen." 

Bram op Instagram

Auteur: Delphine Peeters.

Bladspiegel: Camille & Maya trekken hun plan

Camille Beeken (23) & Maya Tulleneers (21) leren elkaar kennen bij een plaatselijke pizzeria waar ze beiden vakantiewerk doen. Interessant, maar niet gewichtig genoeg voor dit interview. Wat wél blijft hangen na een gesprek met deze dames, is hun jeugdig enthousiasme en hun zin voor ondernemen. Lees hier waarom Maya schrik heeft dat er niemand naar haar feestje komt en waarom Camille last heeft van uitstelgedrag.

Camille en Maya komen uit het Plantrekkers-traject van De Serre Hasselt.

Foto door Janne Vermesen.

Zopas organiseerde Maya een stadsspel (mét alcohol, jawel) om haar vrienden te entertainen tijdens de lockdown. Gewoon, omdat het kan. De drijfveer hierachter is nochtans niet ver zoek, want Maya studeert Marketing & Events. Ze droomt er dan ook van om zelf evenementen te organiseren waar ze haar eigen draai aan kan geven. In haar hand houdt ze een koffiebeker van La Piada, een lokale koffiebar waar ze regelmatig vertoeft. Een beetje haar persoonlijke Central Perk, eigenlijk. In zo’n sfeer en setting schieten haar ideeën als paddenstoelen uit de grond.

Maya: “Ik wil uitpakken met eventorganisatie op een duurzame manier. Waarom? Omdat je vandaag geen andere keuze meer hebt”

"Plannen zit in mijn natuur en ik kan wel wat verantwoordelijkheid aan. Feestjes zijn gewoon leuk. Punt. Daarom wil graag anderen helpen om hun gedroomde trouw, babyborrel, teambuilding of whatever te organiseren. Liefst op aanvraag, zodat ik op voorhand weet wie er komt en het event perfect kan afstemmen op de noden. Het klinkt misschien puberaal, maar anders heb ik schrik dat er niemand naar mijn feestje komt", lacht Maya.

Langs Maya zit Camille. Deze jongedame maakt logo's, banners en een heleboel andere mooie dingen via een scherm. De kleurenwaaier die ze meenam, verraadt het al. Camille is een studente Grafisch Ontwerp die klaar is voor haar persoonlijke next level. 

Camille: “Ik hou van spontaniteit, maar als ik mijn eigen zaak wil starten, moet ik me meer bewust worden van het engagement dat ik aanga met mezelf”

"Mijn mama is ook grafisch ontwerpster. Voor technische vragen kan ik dus op mijn mama terugvallen, ook al heeft ze een totaal andere stijl. Momenteel doe ik enkel grafisch werk als vrijwilliger, maar ik besef dat ik hier ook professioneel in kan groeien. Als ontwerpster is het uiteraard héél belangrijk om een eigen branding en identiteit te hebben. Daarom wil ik eerst mijn portfolio op punt stellen", legt Camille uit.

Het statuut van student-ondernemer weet Maya en Camille wel te triggeren, maar waar moeten ze in godsnaam beginnen? Ook corona gooide roet in het eten, want niemand nam een eventmanager serieus, zo vertelt Maya. "De drempel naar het zelfstandig ondernemerschap zet een rem op mij, maar ik besef dat ik me daar niet achter mag verschuilen. Ik heb deelgenomen aan het traject van Plantrekkers omdat ik dat laatste duwtje in de rug nodig had.”

En dat bevestigt ook Camille. "Ik sukkel met zaken zoals kostprijsberekening. Ik weet nu dat het noodzakelijk is om ook 'de minder leuke kant' te begrijpen. Ondernemen betekent voor mij je eigen ding kunnen doen. Iets realiseren waar je trots op bent. Het enige wat mij nu nog rest, is de moed en discipline bij elkaar rapen om er keihard in te vliegen.”

Camille op Instagram

Maya op Instagram

Auteur: Delphine Peeters.

Bladspiegel: Sasha trekt zijn plan

Sommigen onder ons weten op hun vijfentwintigste al exact welk pad ze willen bewandelen in het leven. Ze twijfelen niet, zijn extreem doelbewust en je maakt hen niks wijs over achterhaalde concepten zoals een 9-to-5-werkdag. Sasha is zo iemand. Zopas gaf hij er de brui aan op zijn job als IT-consultant. Hij start zijn eigen zaak en nog belangrijker: hij wordt zijn eigen baas. Een befaamd boek, zijn nonkel en cold pressed juices helpen hem daarbij.

Sasha komt uit het Plantrekkers-traject van De Serre Hasselt.

Foto door Janne Vermesen.

Binnenkort is het zover. Sasha lanceert dan samen met zijn nonkel een webshop die zich toespitst op de verkoop van gezonde sap shots. De term 'cold pressed' is hierbij van groot belang. Met deze methode worden zoveel mogelijk vitamines en antioxidanten bewaard en het betekent zoveel als 'koud geperst'. No shit, Sherlock. 

"Mijn nonkel is kok van opleiding en gaat zich voornamelijk bezighouden met het samenstellen en persen van de sapjes. Ik ga me toeleggen op de webshop en het marketingverhaal. Momenteel zijn we volop aan het zoeken naar een pand, eventueel met een fysieke winkel erbij. Of er nog veel werk voor de boeg is? Absoluut, maar ik zie het keihard zitten", glundert Sasha.

"Ondernemen betekent vrij zijn, je eigen ding kunnen doen en op een bepaald moment loslaten."

Naast sap shots heeft Sasha een grote voorliefde voor reizen, kamperen en het ontdekken van de wereld. Deze verlangens vallen moeilijk te rijmen met een voltijdse job. Tenzij je je eigen agenda bepaalt natuurlijk.

"Mijn belangrijkste drijfveer is vrijheid. Ik wil kunnen doen wat ik wil, wanneer ik het wil en waar ik dat wil. Net daarom heb ik veel lessen getrokken uit het boek 'The 4-hour Work Week van ondernemer en lifestyle guru Timothy Ferriss. Hij beschrijft hoe je als ondernemer je bedrijf zodanig kan opschalen totdat je zelf overbodig wordt en zogezegd nog maar vier uur per week moet werken. Zijn manier van denken heeft me geïnspireerd om zelf de stap naar het ondernemerschap te zetten."

Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

Als een rasechte ondernemer in spe weet Sasha hoe belangrijk het is om een breed netwerk uit te bouwen waarop je te allen tijde kan terugvallen. Sterker nog, hij maakt zelfs vandaag al handig gebruik van zijn uitgebreide contactenlijst. "Ik heb enkele vrienden die me helpen met het marketingverhaal. Ik ken ook enkele influencers die me gaan ondersteunen en zo mijn product aan de man brengen. Daarnaast ben ik ook gewoon een sociaal persoon. Ik praat graag met mensen over mijn en hun dromen en passies. Dan leg je gewoon makkelijk waardevolle contacten."

"Laat je omringen met mensen die het beter weten dan jijzelf."

En met die mindset stapte Sasha enkele maanden in het Plantrekkers-traject.

"Aan de start van het traject, was ik er rotsvast van overtuigd dat ik best een vennootschap zou oprichten. Totdat enkele van de coaches me tot nadenken stemden. Gelukkig maar, want dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn als ik initieel dacht. Het is fijn om te weten dat deze coaches voor je klaar staan op momenten dat je het nodig hebt. En dat bevestigt nog maar eens mijn theorie dat een sterk netwerk enorm belangrijk is."

Instagram

Inschrijven voor het Plantrekkers-traject van 2022 kan nog t.e.m. maandag 28 februari via www.deserrehasselt.be/plantrekkers.

Auteur: Delphine Peeters.

Bladspiegel: Bronsgroen - Pelace

Op 26.03 ontdek je een gloednieuwe live performance van het producer-duo Pelace op onze socials. We gaven hen - als De Serre - een duwtje in de rug bij de ontwikkeling van hun eerste performance als live act. Van facilitering van repetitieruimte over een voorstelling van hun eigen werk tot ‘n eerste try-out op De Plantage
COVID19 sucks big time, maar zorgde voor zeeën van tijd om een nieuwe liveshow in elkaar te boksen. Ladies & gents, meet Pelace!

IMG_2881.jpg

Jordy Cosemans & Jannick Warnier - Pelace

Foto door Sacha Claes.

In depth bij Pelace

DS: What’s up, guys?
Pelace: COVID-19, het laat de muziekwereld op z’n kop staan ... We moeten het je niet vertellen. We hadden meer tijd dan ooit, dus zagen we de opportuniteit om hardcore de studio in te duiken. Als resultaat hiervan ontwikkelden we een nieuwe live-set omdat we ons in de toekomst nog meer willen ontplooien als live act, meer als dj’s alleszins. We brengen ‘m -in premiëre- op 26.03 op de Facebook-pagina van De Serre. Zo teasen we je wat we post-corona (komt die tijd er ooit nog?) naar buiten willen brengen.

DS: A-ha, benieuwd! Da’s een heuse productie?
Pelace: Zeg dat wel! Aangezien we een virtuele performance brengen, mocht het toch wel dat tikkeltje meer zijn. Gelukkig konden we beroep doen op een vast team van mensen waar we al sinds jaar en dag mee samen werken. Joost Rubbrecht ontwierp de lichtshow (pareltje!), Powerbox zorgde voor de videocaptatie en Sacha Claes is onze vaste fotograaf. De opname gebeurde in Limburgs centrale muziekpunt Muziekodroom.

DS: En jullie, productioneel? Welke hardware en software gebruikten jullie?
Pelace: Doorheen onze performances als live act verkiezen we altijd een hybride samenvloeiing van analoog materiaal en software. De pads en strings komen uit de Korg M1: een heerlijke synthesizer waar zowat elke hit uit de nineties mee gemaakt werd. De sequences worden gecontroleerd door onze Roland JX3P. Zowat alle bass-sounds komen uit de Moog Sub37 en de drums triggeren we uit de 808 clone van Behringer. Een ‘echte’ 808 laat ons budget voorlopig nog niet toe ‘lacht’. Daarnaast halen we de rest van onze sounds uit software zoals Ableton.

Tijdens de opname van de livestream wist onze MacBook er niet beter op om het ons volledig in de steek te laten: hij crashte ... We konden helemaal vanaf nul beginnen. Als symboliek in 2021 kon dat wel even tellen!

DS: Wat kunnen we verwachten?
Pelace:
Wel, alleen maar nieuws! Elke track die je hoort is (voorlopig) unreleased materiaal. Sommigen hebben zelfs nog geen naam. We zijn wel in onderhandeling met enkele labels om wat tracks te tekenen, maar dit blijft voorlopig staatsgeheim.

DS: Een stoute vraag: jullie worden wel eens vergeleken met BICEP, maar wat onderscheidt jullie? Wat maakt jullie uniek?
Pelace: Wel, die vergelijking vleit ons wel, maar eigenlijk vinden we ‘t eerder vervelend. Aangezien zij wereldwijd bekend zijn en wij ons nog bevinden in de opstart van onze carrière, lijkt het al snel alsof we een flauw afkooksel van hun zijn. En dat is zéker niet het geval.
Wij zijn Pelace en brengen een emotionele sound met elementen uit verschillende stromingen van de elektronische muziek. Die breakbeat invloeden halen we niet uit anderen hun sounds, maar gewoon omdat we zelf afstammen van een drum ‘n bass en dubstep project.

DS: Wat brengt de toekomst?
Pelace: We brengen ‘n album uit! Enkele nummers die je gaat horen doorheen de liveshow zullen op dat album staan - sowieso. Daarnaast droppen we de komende maanden heel wat edits van favoriete artiesten van ons zoals Burial, Bat for Lashes en MDCIII.

Al ‘n voorproefje? Exclusief voor De Serre gaf Pelace alvast deze beelden vrij:
Pelace - Flying Through Space
Pelace - Forever Together
Op 26.03 volg je via
deze link virtueel de nieuwe liveshow van Pelace.

Facebook
Instagram
Soundcloud

Auteur: Niels Kenis

Bladspiegel: In beeld - team foto

Met de expo DUS-ART in de voormalige krantenkiosk keken we weemoedig terug naar een tijd zonder COVID19.
Waar we nog allemaal konden genieten van obscure nachten in de club.
Waar we bekers op de festivalweide verzamelden in ruil voor drankbonnen.
Waar we headbangden op dreunende baslijnen in de concertzaal.

De Serre biedt een platform

Doorheen de gehele visie van De Serre is het thema ‘ jonge mensen een platform bieden’ stevig ingebed. Het streefdoel is dat ze zich kunnen ontwikkelen door te laten experimenteren binnen verschillende takken van fotografie, weg van hun comfortzone. Wanneer de tijd rijp is, trekken we de fotografen mee in ons stevig geworteld netwerk.

In de expo kon je werken van de huisfotografen van De Serre Hasselt (Annika Wallis, Kobe Schepers, Noa Stulens, Thibaud Punie en Maarten Claes) spotten.
Een fotograaf verkiest altijd om anderen in de spotlight te zetten, maar voor één keer draaien we de rollen om. Ditmaal staan zij in ‘the picture’.

Fotografen in the picture

56616312_370739670193656_6145828592593928192_o.jpg

Kobe Schepers’ CV is rijkelijk gevuld met opdrachten van Extrema Outdoor tot Horst. De man is al sinds day one vaste huisfotograaf van De Serre.

DS: Hoe ga je te werk, Kobe?
Kobe: Mijn werk is een mooi samenspel tussen de energie van de omgeving en de innerlijke rust die ik ervaar tijdens het fotograferen. Tijdens een muziekevent probeer ik altijd eerst de energie van de dansende muziekfanaten in mij op te nemen. Deze energie prikkelt mijn fantasie waardoor ik in mijn hoofd alvast beelden voor de geest haal. Deze beelden probeer ik daarna om te zetten in de praktijk. Tijdens deze geconcentreerde zoektocht naar dat perfecte beeld, ervaar ik een staat van innerlijke rust, die in contrast staat met de uitbundigheid van mijn omgeving. Deze contradictie komt ook boven drijven in mijn beelden, wat op zijn beurt bijdraagt aan de altijd aanwezige melancholie in mijn werk. 

76697317_2408365302813509_7278868968465498112_o.jpg

Thibaud Punie is een jonge Truienaar die we leerden kennen door zijn werk voor Odyssea en het Antwerpse Soulful Sessions. Met goudsmidkunst in de genen zit hij artistiek gebeiteld.

DS: Op welke manier verhoudt je werk als goudsmid zich naar fotografie?
Thibaud: Als zoon van een ambachtelijke goudsmid ben ik opgegroeid met een liefde voor mooie en unieke stukken. In mijn opleiding in Antwerpen in de event- en projectwereld miste ik de aandacht voor mooie en sfeervolle projecten.
In Antwerpen kwam ik echter wel in aanraking met moderne & unieke architectuur en daarnaast ook het intense clubleven van de jeugd. Zo ontstond mijn liefde voor de fotografie en herschoolde ik me in het dagelijkse leven ook tot goudsmid.

DS: Fijn weetje! Hoe onderscheid je je van de massa?
Thibaud: Ik bewandel niet de geijkte paden van de fotografie: compositie vind ik zeer belangrijk. Voor mij zijn sfeer en gevoel net dat tikkeltje belangrijker. Kleuren, licht, levendigheid, plezier, dynamiek, warmte, enzovoort zorgen voor het unieke beeld wat emotie oproept bij mensen . Net dat ene detail vinden in het frame waardoor chaos wordt herleid tot eenvoud. Daar doe ik het voor!

68261678_2405696129551789_685503353404260352_o.jpg

Annika Wallis, toonaangevende fotografe in het festival- en eventlandschap. Van opdrachten voor Red Bull Elektropedia tot Kompass en Pukkelpop maken haar tot een perfecte gids voor onze gehele fotografenpoule.

DS: Annika, moeten we je nog voorstellen?
Annika: ‘lacht’ Wel, ik doe graag toch een keertje uit de doeken hoe ik gestart ben!

DS: Lessgo!
Annika: Sinds kleins af aan heb ik altijd al een camera in mijn pollekes gehad. Eigenlijk ben ik sindsdien ook onafscheidelijk met mijn camera. Op m’n zestiende zette ik de eerste ‘volwassen ‘ stappen in de cultuursector. Ik beschouw Kristof Claes daar eigenlijk een beetje als m’n peetvader. Hij gaf mijn allereerste betaalde opdracht in Forty Five.
Sindsdien ging de bal in een hogere versnelling rollen en kwamen er opdrachten binnen van Fuse, Kompass, Pukkelpop en allerlei andere soorten events en clubs.
Daar bouw je natuurlijk ook een netwerk ook. Zo hebben Kristof, Niels en Cas me binnengehaald als vaste huisfotograaf voor De Serre.
In de toekomst wil ik me graag ontfermen over die voedingsbodem van jonge fotografen uit Limburg. Limburg massive, ook op fotografie-vlak!

120012822_3784945114850208_4593441079331255990_o.jpg

Noa Stulens was al actief voor Chase vooraleer hij opgenomen werd in de vaste poule van De Serre. Sindsdien ging het in stijgende lijn met opdrachten voor Dour, Horst en Visit Hasselt.

DS: Noa, vertel eens wat over jezelf!
Noa: Ik laat liever m’n beelden… tot de verbeelding spreken ‘lacht’. Ik ben niet geschoold als fotograaf, maar heb een enorme goesting om m’n uit de hand gelopen hobby te professionaliseren en bij te leren van andere rotten uit het vak. Sacha Claes van Chase nam me onder de arm en gaf me mijn allereerste echte opdrachten in de eventsector. Door De Serre heb ik me verder kunnen ontwikkelen en Niels (Kenis) en Cas (van Heukelom) pushen me binnen hun eigen professionele netwerk in de muzieksector.

72592383_2418439288444689_8184317060227006464_o.jpg

Maarten Claes maakt pas sinds 2020 echt deel uit van De Serre-fotografenpoule. De man is eerder vertrouwd met commerciële opdrachten, maar probeert binnen De Serre zijn kwaliteiten verder te ontplooien in de eventfotografie.

DS: Maarten, wie ben je, wat doe je en wat drijft je?
Maarten:
Wel, net zoals Noa ben ik niet de man van de grote woorden. Ik tracht gewoon steeds af te stemmen met elk mogelijke klant hoe hij wil dat zijn ‘product’ het best wordt weergegeven. Ik heb vooral ervaring in portretfotografie en het in beeld brengen van producten binnen de bedrijfswereld.
Mathies (Wouters) ken ik al enkele jaren en vroeg me of ik eens foto’s wou komen maken op Speelplaats (Beringen). Sindsdien heb ik de smaak te pakken en hoop ik -wanneer de covidperikelen achter de rug zijn - me volledig te kunnen ontplooien in de setting van De Serre.

De expo DUS-ART werd mede mogelijk gemaakt door het Departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse Overheid, Jeugd Hasselt en Stad Hasselt.

Foto’s nodig?
Annika Wallis
Noa Stulens
Kobe Schepers
Thibaud Punie
Maarten Claes

Auteur: Niels Kenis

Bladspiegel: Upcycling

Materialen blijven duurzaam, weggooien is niet nodig. Het hergebruiken van materialen uit noodzaak omwille van budgettaire krapheid evolueerde naar upcycling dat als vast aspect ingebed werd in de werking van De Serre Hasselt.

Upcycling - huh?

Bij upcycling krijgen oude en onbruikbare materialen een nieuwe invulling die waardevoller is als voorheen. Upcycling trekt voorwerpen uit de context en nieuwe producten ontstaan uit creativiteit. Deze vorm van recycleren is duurzaam, ecologisch en bespaart geld. Goed voor het milieu èn de portemonnee dus! Bouwmeesters Niels Kenis en Yannick Douw leggen uit hoe upcycling wordt geïmplementeerd in projecten van De Serre.

Een blik op upcycling in De Serre: archiefkasten worden hergebruikt als toog. Daarnaast wordt er creatief omgegaan met verlichting, decoratie en zitmogelijkheden. Foto door Noa Stulens.

Een blik op upcycling in De Serre: archiefkasten worden hergebruikt als toog. Daarnaast wordt er creatief omgegaan met verlichting, decoratie en zitmogelijkheden.
Foto door Noa Stulens.

Upcycling in De Serre

Yannick Douw & Niels Kenis: In het woord “niets” zit nog altijd “iets”. Ze is nog nooit zo goed van pas gekomen sinds eind 2018.

De tijdelijke invulling in zowel AC Groenplein als AC Dr. Willems werd hard gekenmerkt door archiefkasten die we uit de context trokken. Archiefkasten uit de jaren ‘70 & ‘80 kregen geen invulling meer door de stadsdiensten, dus vonden we het een mooi eerbetoon om deze actief te gaan gebruiken in ons interieur. Ze vormden een prominent barmeubel en deden dienst als decoratieve elementen die een industriële look & feel aan het geheel gaven.

In de zomerperiode bouwden we een klein podium voor Pukkelpop DWNTWN met gevonden betonwapening en simpele houten latten die bij elkaar werden gehouden door herbruikbare tiewraps. Daarnaast bouwden we samen met Z33 en Constructlab het zomerproject “DISplay” uit in de begijnhoftuin. Tijdens een proces van een aantal weken werkte Constructlab een concept uit om de tuin om te vormen tot een ontmoetingsplek en bouwden ze een bar en podium in de vorm van een gigantische zuil met vers hout en een hoop nieuwsgierige vrijwilligers.

Met de restjes die hiervan over bleven, bedachten we een hele reeks tafels en bankjes die we met onze vrijwilligers ineen konden steken. Last-minute toverden we zo nog een mobiele DJ-booth bestaande uit drie elementen die samen het Serre-logo vormen.

De zomerperiode van 2020 leek het meest ambitieuze plan te worden dat we voorgeschoteld kregen. COVID-19 teistert de gehele jongeren- en cultuursector zwaar èn rechtstreeks in het hart. Een verplichte sluiting in het voorjaar van 2020 zorgde voor een grote nood om verbinding en ontmoeting in een gezellige setting te creëren. De lat legden we hoog, het moest een toegankelijke plek zijn waar zowel jong als oud zich thuis zou voelen. De steeds veranderende COVID19-regels noopten ons ertoe aan om in een drietal weken een volledige bar-setting from scratch te bouwen.

De zomerperiode van 2020 leek het meest ambitieuze plan te worden dat we voorgeschoteld kregen. COVID-19 teistert de gehele jongeren- en cultuursector zwaar èn rechtstreeks in het hart. Een verplichte sluiting in het voorjaar van 2020 zorgde voor een grote nood om verbinding en ontmoeting in een gezellige setting te creëren.

─ Niels Kenis

Dit was de ultieme test van onze eerder opgedane recyclage- en bouwkennis. Met de restanten van houten platen en balken die uit de tentoonstellingsruimtes van Z33 in de begijnhuisjes kwamen, bleek al snel dat een installatie dat uit een lijnenspel bestond de beste keuze leek. Er waren namelijk net genoeg platen om een platform mee te bouwen en de balken waren lang genoeg om iets interessants mee uit te spoken.

Aangezien de ontmoetingsplaats zich in de ruïne van de kerk afspeelde, kwam Yannick al snel tot het idee om een abstracte kerk en serre te combineren om zo tot een lichte en stevige constructie te komen. Zo verstevigden de begijnhoftuin en De Serre elkaar en boden zij onderdak aan iedereen in deze vreemde tijden.

Aangezien de corona-maatregelen om evenementen te organiseren toen nog niet bekend waren, ontwierp Yannick tafels die doen denken aan de oude houten meetlatten die we allemaal kennen. Zo konden we makkelijk een opstelling maken waarbij bubbels op een veilige afstand gescheiden konden worden.

De zomerbar in het Begijnhof van Hasselt was het meest ambitieuze project van De Serre Hasselt tot nu toe op vlak van upcyclen. Foto door Jens Kenis.

De zomerbar in het Begijnhof van Hasselt was het meest ambitieuze project van De Serre Hasselt tot nu toe op vlak van upcyclen.
Foto door Jens Kenis.

De voordelen van het proces upcycling zijn bekend. Een groot nadeel is echter dat dit veel tijd kost in het maak-proces. De Serre benadrukt daarom maar graag eens te meer dat er zonder een heleboel personen die hun laatste greintje vrije tijd opofferen, er geen initiatieven verwezenlijkt zouden geweest zijn zoals ze nu gekend zijn.

Daarnaast konden we ook steeds beroep doen op de medewerking van Dienst Jeugd, Dienst Gebouwen en de Technische Dienst van Stad Hasselt. Merci, Ludo, merci! Daarnaast danken we graag Z33 om hun gehele tentoonstellingswanden en houtstructuren ter onzer beschikking te stellen.

Auteur: Niels Kenis

Bladspiegel: Ontmaskerd

Als er één ding positief is aan de COVID-crisis, is het dat mentale gezondheid uit het verdoemhoekje werd gehaald. De schreeuw om aandacht te besteden aan mental health werd alom positief ontvangen in de brede laag van de maatschappij. Het is de plicht van De Serre om ook hier met open vizier naar te kijken. Vanuit Ontmaskerd leggen we onszelf bloot en pogen we te motiveren dat jij in je kennissenkring ook eens vraagt hoe het met hen gaat. Dat mag, dat is ok.

Tal van teamleden namen plaats in de zetel om vervolgens hun masker letterlijk en figuurlijk af te doen.  Design door Yannick Douw.

Tal van teamleden namen plaats in de zetel om vervolgens hun masker letterlijk en figuurlijk af te doen.
Design door Yannick Douw.

Marie Vanderlinden: Onvoorstelbaar en onvoorspelbaar. Over het voorbije jaar zal nog vaak nagebabbeld worden – hopelijk gezellig met zijn allen samen, tussen pot en pint. Het was een jaar van gestolen momenten, van samen alleen zijn en van zoeken naar nieuwe vormen van verbinding met mekaar. We leerden maskers opzetten en maskers afzetten. Maskers die ons op momenten heel veilig doen voelen, maar soms ook alleen en op afstand van mekaar.

We beschermen onszelf er letterlijk en figuurlijk mee. Letterlijk door dat vervelende stukje stof dat je nog snel ergens uit een jaszak graait, figuurlijk door stukjes van onszelf niet met iedereen te bespreken. Het zijn dan vaak de moeilijke dingen die we liever niet steeds van onder het stof halen. ‘Cava cava, met u?’ rolt er al uit voor we eigenlijk deftig stilstaan bij wat er juist aan ons gevraagd wordt. En hey, misschien is dat ook helemaal niet zo erg! Misschien is het gezond dat onze bezorgdheden niet zomaar overal op tafel liggen en dat we niet ieders moeilijkheden continu voorgeschoteld krijgen. Het voelt gewoon safe om stukjes van onszelf veilig in bewaring te mogen houden.

Maskers zijn dus ook echt best normaal. We zetten ze vaak niet eens bewust op. Ze zorgen ervoor dat de wereld functioneert en dat we ruimte hebben om de dingen achter de schermen voor onszelf op een rijtje te zetten. Dat we niet continu meegesleurd worden door hoe een ander zich voelt. ’t Is dus helemaal oké dat je binnenkant en je buitenkant niet altijd overeenkomen. Maar… De keerzijde is dat we wel eens vergeten dat de buitenkant van een ander ook niet altijd overeenkomt met zijn binnenkant. We scrollen over onze feed met buitenkanten en hebben het daardoor nog lastiger met onze eigen binnenkant. We vergelijken onbewust de verkeerde dingen met mekaar. 

Marie en Jelle: vaste waarden binnen team De Serre en initiatiefnemers van Ontmaskerd.  Foto door Annika Wallis.

Marie en Jelle: vaste waarden binnen team De Serre en initiatiefnemers van Ontmaskerd.
Foto door Annika Wallis.

’t Is dus gezond om te blijven zien dat achter het masker van een ander soms ook heel wat schuilt, al zien we het niet meteen. Dat we misschien niet zo alleen zijn in die lastigheid dan we denken. Het doet ons misschien ook stilstaan bij hoe het nu eigenlijk écht gaat met onze kameraad, lief, buur, collega, … Zodat we daar, zeker in een jaar als het deze, misschien eens extra naar kunnen vragen. Dat we zeggen tegen de ander: ‘’t is oké om uw masker af te zetten’. En dat we daardoor op tijd en stond, wanneer het goed voelt, ook ons eigen masker even kunnen laten gaan. 

Want alleen zo maken we écht verbinding met mekaar.

De Serre ambieert met Ontmaskerd niet dat het antwoorden kan geven. Ook wij weten niet altijd hoe het moet. We willen louter een gesprek op gang brengen en een verbindende factor zijn. Dúrf te vragen hoe iemand zich voelt binnen je kennissenkring. Er zijn vandaag wel heel wat initiatieven die met jou willen en kunnen meekijken. Wat jij nodig hebt, dat voel je nog steeds zelf het beste aan. We sommen er alvast even een paar voor je op:

  • Çava Çava - een initiatief van Jeugd Hasselt

    Bij Çava Çava vind je links naar verhalen van anderen, tips om er mee om te gaan, er over te praten, in te checken bij je vrienden en hun te vertellen wat ze voor jou kunnen doen.

  • Tele Onthaal
    Praat bij Tele-Onthaal over wat jou bezighoudt. Soms moet je al je moed bijeen rapen voor een gesprek. Of vraag je je af of zo’n gesprek wel veilig is. Om het voor jou zo makkelijk mogelijk te maken om te praten, houdt Tele-Onthaal de drempel zo laag mogelijk.

  • Zelfmoordlijn

    Bij de Zelfmoordlijn1813 staat er steeds iemand voor je klaar. Elk gesprek is anoniem en gratis.

  • Professionele hulpverlening

    Als je het niet meer gedragen krijgt met je persoonlijke netwerk, is er professionele hulp die voor je klaar staat. Denk aan psychologen, CGG, CAW/JAC, …

De Serre wil de initiatiefnemers van de dit project, Marie Vanderlinden en Jelle Hermans, uitvoerig bedanken om een luisterend oor te zijn voor het hele team en moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken.
Daarnaast ook niets dan lof voor alle teamleden die de moed vonden om voor een camera hun gevoelens uit te spreken, chapeau.

Bekijk hieronder het eerste deel 1 (3 delen in totaal) van Ontmaskerd.

Onze Serrefamilie toont onomwonden wat er achter hun masker schuilt.Onze boodschap? Het is oké om niet goed in je vel te zitten, of net wel. Om mensen om je ...

Auteur: Marie Vanderlinden

Bladspiegel: Toon Timmerman

Op 17.05 vindt de Internationale Dag tegen Homo-, Bi- & Transfobie plaats. Stad Hasselt plant een weekend vol activiteiten om het stigma tegen te gaan & aandacht te vragen tegen homohaat en de sociale onwenselijkheid daarvan.
De Serre, als uitdrager van een safe space waar iedereen welkom is, slaat voor IDAHOT de handen in elkaar met Hasselaar Timmerman. In een ver verleden DJ-Mania winnaar, vandaag de dag één van de vaandeldragers van de vernieuwende dj-lichting die ijzersterke dj sets bouwen rond uitgekiende eclectische selecties, zonder oogkleppen op. Gepokt en gemazeld in house & techno, muzikale stromingen die hun oorsprong vonden in de LGBTQ+ community.


Toon Timmerman: Ik was heel enthousiast toen de Dienst Gelijke Kansen van de Stad Hasselt en De Serre me contacteerden met het voorstel om iets muzikaal rond IDAHOT op poten te zetten. Een feest of fysiek evenement van eender welke aard was door de huidige situatie waarin we ons bevinden uiteraard onmogelijk, dus moest er op een andere manier creatief aan de slag worden gegaan. Zo ontstond het idee om een set op te nemen met tracks van artiesten uit de LGBTQI+ community die, voor mij althans, een grote rol spelen of hebben gespeeld in de ontwikkeling van alle muziek die ik draai. Iedereen weet dat house en techno in de vroegere zwarte LGBTQI+ communities is ontstaan, maar de IDAHOT leek me een ideale gelegenheid om enkele artiesten extra in de spotlight te zetten. .

Om niet zo maar de zoveelste livestream op social media te droppen, ontstond er in een virtuele brainstorm met De Serre het idee een bijhorende video te voorzien. Hiervoor kreeg ik de hulp van Robin Stevens, een geweldige videograaf die ik leerde kennen op Pukkelpop enkele jaren geleden en sindsdien een goede vriend is geworden. Samen besloten we om, in samenspraak met De Serre, enkele dansers uit de LGBTQI+ community voor de camera te plaatsen. We gaven hen en hen carte blanche wat betreft de choreografie en artistieke invulling. Zowel de tracks van de DJ-set als de expressieve performers zelf komen integraal uit de LGBTQ+ scene. In de video boetseren we al die elementen tot een mooi geheel.

IDAHOT, c’est quoi?

IDAHOT is de internationale dag tegen holebi- en transfobie die door de LGBTQ+ community in het leven geroepen is nadat de wereldgezondheidsorganisatie homoseksualiteit uit de lijst van geestesziekten heeft geschrapt, wat dit jaar trouwens (nog maar) 30 jaar geleden is. Enerzijds kan je het betreurenswaardig noemen dat er een speciale dag voor nodig is om de samenleving eraan te herinneren dat er anno 2020 nog steeds op veel plekken ter wereld sprake is van discriminatie en geweld tegen holebi’s, transseksuelen of interseksen. Anderzijds is de sensibilisering ervan cruciaal, als we ooit hopen in een samenleving te kunnen leven zonder discriminatie van deze minderheidsgroepen.

Iedereen voelde 100% zichzelf bij de performance voor de camera. Zo hopen we aan de wereld te kunnen laten zien dat je trots mag zijn op je genderidentiteit of geaardheid.

Carte blanche performance

Met het hele project trachten we een licht te schijnen op enkele unieke en getalenteerde creatievelingen die onze community rijk is. De performers waren dan ook enorm enthousiast om hun stem te laten horen en te laten zien waar ze voor stonden. Het was hartverwarmend om te zien hoe ze allemaal open bloeiden voor de camera tijdens hun performance. Op de set was geen spoor van onzekerheid te bekennen: het was mooi om te zien dat iedereen 100% zichzelf voelde bij het dansen of acteren in het lichaam en outfit waarin ze zichzelf comfortabel voelden. Zo hopen we dat ze op die manier kunnen laten zien aan andere holebi’s, transgenders of non-binaire personen dat hun genderidentiteit of geaardheid niet in de weg hoeft te staan van zelfaanvaarding en dat je er zelfs trots op mag zijn. Er is gewoonweg meer aandacht nodig voor gender- en seksuele diversiteit, vandaar dat we op IDAHOT dit project de wereld in sturen.

LGBTQI+ community in België

In alle eerlijkheid vind ik dat we nog een lange weg hebben te gaan om aandacht te geven aan de LGBTQI+ community, al denk ik dat we in België stilaan meer stappen zetten in de goede richting. In mijn kringen en vooral in het uitgaansleven merk ik dat veel queers zich steeds vaker comfortabel durven en kunnen voelen, zelfs op de minder alternatieve of openminded dansvloeren.

Nog niet zo lang geleden vertelde een vriend dat hij in hartje Gent aangevallen en bestolen werd toen hij in dragqueen-outfit terugkeerde van een performance.

Echter is het mentale welzijn van vele LGBTQI+ personen nog steeds problematisch. De zelfmoordcijfers tonen overigens aan dat onze kwetsbare community nog altijd één van de belangrijkste risicogroepen is. Voor veel mensen die worstelen met psychische problemen om wille van hun gender of geaardheid, is de drempel naar hulpverlening nog steeds te hoog. Bovendien zullen LGBTQI+ personen blijven kampen met mentale problemen zolang plaatsen zoals scholen, de werkvloer of recreatieve domeinen niet inclusiever worden. Op dat vlak denk ik dat er in ons land dus zeker nog ruimte voor verbetering is. Daarnaast hoor je evenwel nog steeds te veel angstaanjagende verhalen van mensen die het slachtoffer zijn van geweld en discriminatie naar aanleiding van hun genderidentiteit of geaardheid. Nog niet zo lang geleden vertelde een vriend dat hij in centrum Gent aangevallen en bestolen werd, toen hij in dragqueen outfit terugkeerde van een performance. Dat is maar één van de vele trieste voorbeelden die helaas nog te regelmatig het nieuws halen.

Specifieke trackselectie

Het selectieproces was even boeiend als onmogelijk. Ik ben nog nooit zo geconfronteerd geweest met de kill your darlings uitdrukking als bij het samenstellen van de tracklist voor deze set. Er is zo ontzettend veel muziek gemaakt door artiesten met een belangrijke muzikale rol in de LGBTQI+ community, waardoor het simpelweg niet haalbaar is om ze allemaal te includen en het geheel alsnog boeiend te houden. Zo zal je horen dat er bijvoorbeeld geen Frankie Knuckles in zit, maar wel LSDXOXO. Geen Larry Levan, maar Junior Vasquez. Geen Anohni, wel Desire Marea. Naast de meer gerenommeerde artiesten zoals SOPHIE en Arca of labels zoals Cocktail d’Amore en naive, betrok ik ook het werk van Gavilán Rayna Russom, Jasmine Infiniti en Ariel Zetina, om de eenvoudige reden dat ze meer erkenning verdienen voor hun muziek dan ze momenteel krijgen. De rest zal je zelf moeten ontdekken! De volledige tracklist geef ik zoals gewoonlijk mee zodra de set op SoundCloud wordt geplaatst. Het was alles behalve een gemakkelijke opgave, maar volgens mij is de set een behoorlijk accurate reflectie van waar onze kleurrijke community muzikaal voor staat.

Anderhalve meter-videografie

Creatieve projecten op poten zetten kent zijn limieten in tijden van COVID-19. Maar na enkele virtuele meetings met De Serre kwamen we toch vrij snel tot een duidelijk plan waar we naartoe wilden.

Een video opnemen met verschillende performers is allesbehalve evident. Een waterdicht plan hebben om dit proces veilig te laten verlopen was voor De Serre en mezelf heel belangrijk. Zo stelden we een timing op voor de dansers waarbij elke performer apart werd opgenomen. Natuurlijk hadden we ook mondmaskers aan en kon iedereen zijn handen ontsmetten. Ik denk dat we erin geslaagd zijn om een veilige omgeving te creëeren voor iedereen die betrokken was bij dit project

Ondanks de moeilijke omstandigheden ben ik supertrots op de vlotte samenwerking met elke betrokkene. Dat toont hoe gemotiveerd en enthousiast iedereen was om van dit project een geslaagd eindproduct te maken. Op korte tijd en met weinig middelen zijn we er toch in geslaagd om een sterke boodschap te brengen. Dat was nooit gelukt zonder die ongelofelijke drive van alle deelnemers, waarvoor ik iedereen dan ook enorm wil bedanken. Ik vond het een enorm tof project om op poten te mogen zetten met gelijkgezinden. Meer van dat!

Op zaterdag 16.05 om 20u00 check je de video op de Facebook-pagina van De Serre Hasselt.

De Serre bedankt Dienst Gelijke Kansen van Stad Hasselt, de performers Nsenga Contino, Aurora Mesropyan, Jordy Vaesen, Samuel Valor Reyes, Britt Lemmens & Gus Philips, dj & video-director Timmerman & videograaf Robin Stevens.

Credits foto:
Toon Jans.

Auteur: Niels Kenis

De Serre is een safe space waar eenieder welkom is en zichzelf mag zijn.
Waarom zwart-wit denken als er ook kleurentelevisie bestaat?