Inti & Yasin designen hun interactionplan

Interaction design, (bedrijfs)automatisering, user experience design, data-analyse, programmeren, machine learning en artificiële intelligentie (en zóveel meer); c’est simple comme bonjour, quoi ? Voor Inti Valderas Caro en Yasin Yer – twee kandidaten van het Plantrekkers-traject – hebben die termen alvast bijna geen geheimen meer. De twee heren stapten in Plantrekkers met torenhoge ambities en aspiraties, en die willen ze efficiënt en effectief inlossen. Ondernemen zit immers in hun algoritmisch DNA.

 

Laten we eerst een stapje terugzetten en die allereerste term eens onder de loep nemen: “Wat wij doen, draait onder andere om vloeiende gebruiksvriendelijkheid”, verduidelijkt Valderas Caro, “Hoe kunnen wij – als interaction designer – de relatie tussen interactieve technologie in al haar vormen én de mens vergemakkelijken, verbeteren en/of stroomlijnen? Neem bijvoorbeeld de gebruikersinterface van een website of het dashboardinstrumentarium van een auto: Welke stappen kunnen wij ondernemen om de interactie tussen mens en machine te perfectioneren?” Duidelijk?

Her & Holy Motors

Or does it not compute? Bij Valderas Caro en Yer is dat allerminst het geval. Beide heerschappen studeerden gelijktijdig af als Master in Communicatie en Multimediadesign, met twee projecten waarbij hun passie – interaction design – een centrale rol speelde. Daar Valderas Caro’s eindwerk ‘Sociaal Vocaal’ de relatie tussen technologie, de mens en dat wereldverlammende virus veraanschouwelijkte, sloeg Yer met zijn ‘Beraber’ de beweeglijke, creatief-artistieke weg in.

“Corona verplichtte ons anders om als interaction designer op een andere manier na te denken”, zegt Valderas Caro, “Mijn eindwerk richtte zich als gevolg van die pandemie op stemtechnologie enerzijds en de vereenzaming van de samenleving tijdens de coronacrisis anderzijds. Hoe kunnen we stemherkenningstechnologie inzetten om de eenzamen uit het sociaal isolement te halen?”

Echoot Scarlett Johanssons stem daar nu in verte? Flitst Joaquin Phoenix’ gedaante even voorbij? Diep begraven onder de computerbedrading, circuitboards en dataophoping schemert Spike Jonze in Valderas Caro’s project door terwijl Yers ‘Beraber’ tinten Leos Carax bevat.  

“Bij mijn masterproef,” gaat Yer verder, “draaide alles eerder rond de herbronning van een soort veilig menselijk samenzijn, waarbij de deelnemers via muziek en dans met elkaar konden communiceren, vanop een niet-besmettingsafstand.” Voor de niet-Turkssprekende lezers: ‘Beraber’ betekent samen(zijn). Voor alle lezers: Yer ontving bovendien de C-mine Crib Award voor zijn interactieve schepping..

De vereenzaming tegengaan en een muziek-danscontactvoorstelling ontwerpen, wie had durven te denken dat interaction design zo diepmenselijk zou zijn?

R&D en sales

Na de theoretische basis die ze aan LUCA School of Arts samen hebben gelegd, doken ze allebei in 2022 het Plantrekkers-traject bij De Serre in. De fundamenten – met her en der wat practica – van een academische opleiding zijn immers niet voldoende om de ondernemingswereld in te stappen. Het ondernemingstraject van De Serre zoomt daar volgens hen gelukkig wel op in.

“Ik zou via Plantrekkers bepaalde hiaten op vlak van ondernemerschap willen opvullen,” geeft Yer toe, “Vrij logische dingen zoals de boekhouding, de combinatie freelance en bijberoep, de prijsbepaling van mijn werk, de alledaagse juridische afhandeling; het zijn zaken waarover ik prangende vragen heb die tijdens mijn studie onbeantwoord zijn gebleven, maar nu – bij Plantrekkers – langzaamaan wel worden verhelderd.”

Yers professionele carrière bevindt zich dus nog volop in de research and development phase: de zoektocht naar zingeving, naar zinvolheid en naar een duidelijk eindspel van zijn hoogstpersoonlijke en kunstzinnig praktische toepassing van interaction design.

Als student-zelfstandige loopt user experience designer Valderas Caro – in vergelijking met zijn mede-Plantrekker – al een tijdje mee in de businesswereld. “Ik wil hoofdzakelijk mijn salestechnieken aanscherpen,” glimlacht de maker van ‘Sociaal Vocaal’, “Mijn interesse verschuift zich tegenwoordig steeds meer naar bedrijfsprocessenautomatisering. Dankzij de eerste Plantrekkers-sessies rond brainstormtechnieken, de opstelling van een business model en het neerpennen van een value proposition model begin ik die skills ook beter onder de knie te krijgen, en begin ik de patronen te ontwarren die leiden tot volwaardig ondernemerschap.”

Een interagerende designerscommunity

“Volwaardig ondernemerschap”, dat is dus het eindspel voor de twee Plantrekkers. Hoe zich dat moet concretiseren, hebben de twee Plantrekkers ook al voor ogen: “Zowel Inti als ik,” zegt Yer, “willen ons eigen agentschap oprichten waarbij we dan een sterk, gevarieerd team kunnen aansturen.” De uitwerking van beider ondernemerschap is dus gemeenschappelijk. Er is evenwel meer dat de twee Plantrekkers willen bewerkstelligen. Al geruime tijd dijt er een leemte in onze mooie provincie uit. Een soort Limburgs, creatief vacuüm – op De Serre na natuurlijk (knipoog!) – dat aanzwelt en deels door de abstractheid van academische opleidingen niet wordt ingevuld. “Zodra je afstudeert,” geeft Valders Caro aan, “beland je in een wereld (lees: Limburg) waar designers – maakt niet uit wat voor ontwerpers – geen enkel verbindend of overkoepelend platform terugvinden om ideeën uit te wisselen, samen te werken of de multidisciplinaire koppen bij elkaar te steken; een soort immense, Limburgse designerscommunity.” Het is een bezorgdheid die de kopstukken van V23 evenzeer hebben aangesneden: het ontbreken van een Limburgse, creatieve gemeenschap die jonge ondernemers diverse kansen biedt. “Dus,” vervolgt Valderas Caro, “ben ik maar zelf begonnen aan dat platform.”

Torenhoge ambities, nee? Efficiënt en effectief eveneens. De Serre zet zijn schouders daar maar al te graag onder.

Leest u dit artikel en denkt u nu plotsklaps: “Verdorie, ik wil met die mannen eens in gesprek gaan.” De Serre maakt het gemakkelijk voor u (en neem contact met hen op!):

-        valderas.be - uxlimburg.be

-        yasinyer.be

Beelden door Annika Wallis.

Auteur: Thibault Winants