Bladspiegel: Het weefgetouw van Femke en Sophie

“Je ne fais pas la mode. Je suis la mode”, dicteerde de onevenaarbare mode-ontwerpster Coco Chanel. Een feministisch pionier was ze, die zowel het mode-universum uiteenrukte als het patriarchale bastion met naald en draad kapotscheurde. Vooruitstrevendheid en voortschrijdend inzicht toonde ze ook nog eens met dat citaat: “Je suis la mode”, onderstreept(e) de (post)moderne en kolossale verantwoordelijkheid die modehuizen, designers, fashionista’s en liefhebbers van het fijne textiel horen te dragen. Coco zou vandaag van de daken schreeuwen: “Oubliez fast fashion! Entrez, la durabilité et le surcyclage!

 

Femke Vanweddingen en Sophie Oome – twee ex-deelnemers van het in 2021 opgestelde Wildgroei-traject rond textiel  – “font cette mode durable et sont cette mode surcyclage.” Duurzaamheid en upcycling dus – voor de niet-Franstaligen onder ons – dat is de spil van Vanweddingens en Oomes naald- en draadwerk. “Ja, persoonlijk voel ik me de activiste die maar al te graag op de barricades springt om ziedend tegen de zonden van fast fashion tekeer te gaan”, zegt Vanweddingen vastberaden.

Sirenes en dode bloemen

Nightlife- en concertfotografie nu, textiel en mode vorig jaar; de Wildgroei-trajecten liggen mijlenver uit elkaar, maar bieden dus wel een massa ambitieus volk onderdak. Of het nu gaat over de beeldenstormers van de fotografie, of de gracieuze stoffenambachtslieden van de textiel; ze kunnen wat, en ze willen wat.

Voor Oome en Vanweddingen was dat niet anders, ook al verschilde – houd u vast aan de takken van de bomen voor een woordspeling! – hun insteek, ervaring en basisvaardighedenpakket voor de deelname aan Wildgroei lichtelijk. “Corona heeft mijn passie voor mode in een stroomversnelling gebracht,” zegt Oome wier opleiding en uiteindelijke zelfstandige hoofdberoep (hit Studio Nonk up!),  alles digital creativity, copywriting en de conceptie van goed geoliede socialemediastrategieën  omhelst – de TikTok-account van WWF Belgium is een van Oomes verwezenlijkingen waar ze “ongelooflijk trots op is.” Niettegenstaande Oomes digitale projecten dwaalt de modeziel alsnog voortdurend in haar rond. “Duurzame fashion heeft me altijd geboeid,” geeft Oome aan, “maar de precoronadrukte overschaduwde mijn naaimachine die bij mij thuis stond. Ze vergaarde eerder meer stof dan dat het stof bewerkte (lacht).” Gelukkig werd die sporadische inactiviteit door een niet nader genoemd virus plotsklaps een halt toegeroepen. Oomes Singer begon haar bijgevolg verleidelijker toe te zingen, en die sirenezang lokte haar naar Wildgroei en passieprojecten enerzijds, en mededeelnemer Vanweddingen anderzijds.

Twaalf jaar was Vanweddingen. Toen zag ze in dat stoffenweefsels haar interesse deden pieken. Nadien ging het snel, en hard. Een voltijdse dagopleiding Modeontwerper aan SyntraPXL, vier jaar fashion design aan de Amsterdamse Akademie Vogue, zelfstandig modeontwerpster in bijberoep én werkneemster in een Geels stoffenbedrijf; mode is de rode draad – excuus! – doorheen haar leven. “Mijn grootmoeder was ermee bezig en mijn tante was ermee bezig. Ze waren mijn grote voorbeelden. Ik zet dus de familietraditie voort”, glundert Vanweddingen. Hoe zet ze die traditie voort? Op een behoorlijk indrukwekkende manier. De soulvolle r&b-belofte IKRAAAN contacteerde Vanweddingen voor de styling van de videoclips van ‘Dode Bloem’ en ‘Waarom’, Jef Neve speelde een jazzriedeltje haar richting uit en Noémi Wolfs fluisterde de modeontwerpster zwoel in dat ‘Lonely Boy’s Paradise’ een zekere stijlvolle Vanweddingeniaanse touch mocht meekrijgen. “In de clips van IKRAAAN en Wolfs gebruikte ik wel vrij nieuwe materialen, maar eigenlijk kan je zelfs met versleten kleding topstukken maken”, lacht Vanweddingen. Faut le faire, zo je eigen naad naaien - pardon!

Coachende leerschool

Twee uiteenlopende profielen die elkaar in uw favoriete, Hasseltse kweekbak hebben getroffen, en het op een Wildgroeien hebben gezet. Daar de ene al een zekere bedreven modeontwerpfinesse vertoonde, scherpte de andere haar vaardigheden tijdens het traject verder aan. Ondanks het contrast in academische, technische en beroepsmatige achtergrond, de(e)l(d)en Vanweddingen en Oome weliswaar dezelfde mode- en milieubewuste visie: duurzaamheid, upcycling en ambachtelijkheid zijn key. Volgens Vanweddingen bracht die gemeenschappelijke visie hen doorheen het Wildgroei-traject ook dichter bij elkaar: “We zijn daar echt goede vriendinnen geworden, deels ook vanwege onze voorkeur om via upcycling met kledingstukken, stoffen, en andere weefsels aan de slag te gaan. De gemoedelijke sfeer en de onderlinge kennisuitwisseling met de andere deelnemers zorgden er ook voor dat het – zelfs voor mensen met een zekere uitgebouwde modeachtergrond – een leerschool was. Dat alles – en de coachingsomkadering van De Serre – creëerde een ogenblikkelijke band.”   

Net zoals bij het parcours rond nightlife- en concertfotografie, leidde Wildgroei de twee dames langs talloze aspecten van de rijke textiel- en modeambacht die – nog eentje? – van naald tot draad uit de doeken werden gedaan: zeefdrukken, borduren, natuurlijk kleuren, materiaalhergebruik, haken, weven én modebewuste verantwoordelijkheid.

“Naast de handige, vingervlugge vaardigheden bracht het traject ons ook in contact met gelijkgezinden in het werkveld waardoor connecties zich vanzelf begonnen te ontplooien,” geeft Oome aan, “We kwamen bij Wildgroei gewoonweg sneller in contact met allerlei professionelen die zowel binnen De Serre als coach fungeerden als buiten De Serre met zaken zoals upcycling en duurzaamheid bezig waren. Ook voor zaken die klaarblijkelijk nog niet zo duidelijk waren, konden we bij de mentoren, de coaches en externe contacten terecht.”

Wildgroei, de draad van Ariadne, zo blijkt – nu zijn de spreekwoorden echt eróver aan het gaan.

Een mysterieuze toekomst

Tot slot – na een maandenlang creativiteitsparcours – stelden Oome en Vanweddingen als kers op de taart hun met bloed, zweet en tranen doordrenkende, eigengemaakte creaties in De Serre zelf voor. Oome upcyclede afgedragen T-shirts van Pukkelpop die ze tevens in het Modemuseum van Hasselt exposeerde en stampte ondertussen Project Goud uit de grond. Vanweddingen richtte haar pijlen op oude sportartikelen die ze als modeaccessoires een nieuw leven inblies. Een honkbalbal en tennisracket? Daar maakte ze een handtas van. Een basketbalring? Ideaal om te hergebruiken als hoed, toch? Chapeau! Momenteel focust Vanweddingen zich trouwens op een nieuw project met een mysterieuze grafisch ontwerper. “Ergens rond de zomer zal dat voor het grotere publiek duidelijk worden,” glimlacht ze, “Denk kleurvlakken, een eenvoudig ontwerp, en terugkerende patronen, om toch een tipje van de sluier te geven.” Oome daarentegen zit op dit moment weer volop in de wereld van de digital creatives te shinen: “Op professioneel vlak zit ik tot over mijn oren in het werk, wat top is. Ik ben wel echter de piste aan het verkennen om mode opnieuw meer in mijn leven op te nemen, via Plantrekkers.”

Tirez votre plan, s’il vous plaît

“Pour réaliser de grandes choses, il faut d’abord rêver”, zei Coco. Na Wildgroei vorig jaar, beslisten Vanweddingen en Oome om zich dit jaar dus in de ondernemingswereld van Plantrekkers te laten onderdompelen. “Ik sta met heel veel nieuwsgierigheid, leergierigheid en plezier te luisteren naar de coaches van Plantrekkers”, zegt Oome. “Vooral als ze het over de juridische of financiële kant van ondernemerschap hebben. Tel daar nog eens bij dat je - net zoals bij Wildgroei - opnieuw in een netwerk van gelijkgezinde ondernemers terechtkomt. Het leerrendement is daardoor enorm.”

Woorden die Vanweddingen alleen maar kan beamen.

“Voor mij was Plantrekkers – na Wildgroei – de logische, volgende stap in het hele verhaal. Op dit ogenblik ben ik me bijvoorbeeld volop aan het verdiepen in de opmaak van algemene arbeidsovereenkomsten en de daaraan vastgekoppelde voorwaarden. Een hele kluif, maar broodnodig als je de stap richting ondernemerschap wil zetten. Zo belangrijk zelfs dat ik een bijkomende privésessie omtrent die overeenkomsten met een van de coaches heb geboekt. Ik ben echt dolblij dat ik me voor Plantrekkers heb ingeschreven. Het is een uitwisseling van ideeën, van ervaringen, van mislukkingen, van successen, van tips en tricks; als jonge ondernemer zijn dergelijke zaken bepalend. Dat moet je horen, en vervolgens meenemen. Een echte aanrader!”, sluit Vanweddingen af.

Ondernemen is immers een buitengewone uitdaging. Het is risico’s nemen, door het oog van – om het af te leren! – de naald kruipen, (soms) op je bek gaan en opnieuw beginnen. “La force est construite par les échecs, pas par les réussites". Wie dat zei? Vous le savez.

Volg Femke en Sophie op Instagram: @fe.mmke en @studiononk


Auteur: Thibault Winants

Beelden door Annika Wallis.