Bladspiegel: Sasha trekt zijn plan

Sommigen onder ons weten op hun vijfentwintigste al exact welk pad ze willen bewandelen in het leven. Ze twijfelen niet, zijn extreem doelbewust en je maakt hen niks wijs over achterhaalde concepten zoals een 9-to-5-werkdag. Sasha is zo iemand. Zopas gaf hij er de brui aan op zijn job als IT-consultant. Hij start zijn eigen zaak en nog belangrijker: hij wordt zijn eigen baas. Een befaamd boek, zijn nonkel en cold pressed juices helpen hem daarbij.

Sasha komt uit het Plantrekkers-traject van De Serre Hasselt.

Foto door Janne Vermesen.

Binnenkort is het zover. Sasha lanceert dan samen met zijn nonkel een webshop die zich toespitst op de verkoop van gezonde sap shots. De term 'cold pressed' is hierbij van groot belang. Met deze methode worden zoveel mogelijk vitamines en antioxidanten bewaard en het betekent zoveel als 'koud geperst'. No shit, Sherlock. 

"Mijn nonkel is kok van opleiding en gaat zich voornamelijk bezighouden met het samenstellen en persen van de sapjes. Ik ga me toeleggen op de webshop en het marketingverhaal. Momenteel zijn we volop aan het zoeken naar een pand, eventueel met een fysieke winkel erbij. Of er nog veel werk voor de boeg is? Absoluut, maar ik zie het keihard zitten", glundert Sasha.

"Ondernemen betekent vrij zijn, je eigen ding kunnen doen en op een bepaald moment loslaten."

Naast sap shots heeft Sasha een grote voorliefde voor reizen, kamperen en het ontdekken van de wereld. Deze verlangens vallen moeilijk te rijmen met een voltijdse job. Tenzij je je eigen agenda bepaalt natuurlijk.

"Mijn belangrijkste drijfveer is vrijheid. Ik wil kunnen doen wat ik wil, wanneer ik het wil en waar ik dat wil. Net daarom heb ik veel lessen getrokken uit het boek 'The 4-hour Work Week van ondernemer en lifestyle guru Timothy Ferriss. Hij beschrijft hoe je als ondernemer je bedrijf zodanig kan opschalen totdat je zelf overbodig wordt en zogezegd nog maar vier uur per week moet werken. Zijn manier van denken heeft me geïnspireerd om zelf de stap naar het ondernemerschap te zetten."

Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

Als een rasechte ondernemer in spe weet Sasha hoe belangrijk het is om een breed netwerk uit te bouwen waarop je te allen tijde kan terugvallen. Sterker nog, hij maakt zelfs vandaag al handig gebruik van zijn uitgebreide contactenlijst. "Ik heb enkele vrienden die me helpen met het marketingverhaal. Ik ken ook enkele influencers die me gaan ondersteunen en zo mijn product aan de man brengen. Daarnaast ben ik ook gewoon een sociaal persoon. Ik praat graag met mensen over mijn en hun dromen en passies. Dan leg je gewoon makkelijk waardevolle contacten."

"Laat je omringen met mensen die het beter weten dan jijzelf."

En met die mindset stapte Sasha enkele maanden in het Plantrekkers-traject.

"Aan de start van het traject, was ik er rotsvast van overtuigd dat ik best een vennootschap zou oprichten. Totdat enkele van de coaches me tot nadenken stemden. Gelukkig maar, want dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn als ik initieel dacht. Het is fijn om te weten dat deze coaches voor je klaar staan op momenten dat je het nodig hebt. En dat bevestigt nog maar eens mijn theorie dat een sterk netwerk enorm belangrijk is."

Instagram

Inschrijven voor het Plantrekkers-traject van 2022 kan nog t.e.m. maandag 28 februari via www.deserrehasselt.be/plantrekkers.

Auteur: Delphine Peeters.